En guide til den populære SWOT analyse

0
2776
analyse

SWOT analyse står for ’styrker, svagheder, muligheder og trusler’ og er en analyse af disse elementer. Det er en ramme, hvori man kan identificere og analysere de interne og eksterne faktorer, der kan have indflydelse på et projekt, produkt, sted eller en person.

En SWOT analyse bruges oftest af virksomheder, da det er et godt værktøj i projektfasen, men den kan også benyttes af organisationer, og i mindre grad kan man som enkeltperson bruge den til en personlig vurdering. Derudover kan den bruges til at vurdere initiativer, produkter eller projekter.

Find skabelon til din swot analyse her

Hvornår og hvorfor bør du lave en SWOT-analyse?

En SWOT analyse bruges ofte i starten af ​​eller som en del af planlægningen af et projekt. Rammerne betragtes som en stærk støtte til beslutningstagning, fordi det giver mulighed for at afdække, hvilke former for succes der er mulige. Med denne analyse kan du også vurdere samt forudsige risici og trusler. Dermed når du hele vejen rundt i din proces. Du kan herefter vurdere, om idéen er god, og hvorvidt det kan lade sig gøre, samt hvad der er vigtigt at have ekstra opmærksomhed på.

De 4 trin du skal bruge til din SWOT analyse

1. Styrker

Det første trin er at identificere din virksomheds eller organisations interne kapaciteter og ressourcer. Hvad er I gode til, hvad er jeres gennemslagskraft, og hvad kan I, som er unik for lige netop jeres virksomhed. Dette er dine styrker. Du kan se det både, når det kommer til de produkter, I producerer, den service I udøver, en stærk økonomi, god branding, godt lederskab, en sund firmakultur og gode forhold for medarbejderne. Sæt dette op imod dine konkurrenters for at sikre, at du har realitetssansen i orden hele vejen igennem.

2. Svagheder

Identificer din virksomhed eller organisations interne svagheder. Faktisk er det på mange af de samme parametre, du bør måle. Se på, hvad der i jeres virksomhed kunne forbedres, hvad der er svært at håndtere, finde løsninger på, eller situationer som ofte opstår. Hvis I ofte har medarbejdere, der siger deres job op, eller nogle der ikke formår at præstere det forventede niveau, er det vigtig at overveje, hvorfor dette sker, da det er en svaghed for jeres virksomhed.

3. Muligheder

Nu er det tid til at tænke på det, der ligger eksternt. Lav en liste over de muligheder, der er for udvikling og forbedring for din virksomhed eller organisation. Det kan være nye tendenser, forbedring af produkter, et hul i markedet, som I kan udfylde, software der kan gøre arbejdet lettere eller en ny måde at udvikle idéer på. Der er altid muligheder, det er bare med at finde dem.

4. Trusler

Til sidst skal du skrive en liste med de eksterne trusler. Disse kan omfatte hård konkurrence, stærk branding fra andre virksomheder, en ustabil økonomi, politisk usikkerhed, samfunds traditioner eller overbevisninger, der kan komme i konflikt med dit produkt. Det er vigtigt at gå i dybden her, for en trussel kan hurtigt vokse sig stor, og det er bedre at komme dem i forkøbet.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her