Guide til marketing inden for tøjbranchen

0
3358

Mens traditionelle marketing taktikker som reklamer på tv og i aviser aldrig rigtigt forsvandt, har forbrugere langt mere magt til at beslutte hvilke brands de ønsker at interagere med disse dage. Med udbredelsen af sociale medier og ”on-demand” indhold, forventer folk i stigende grad at produkter og servicer taler direkte til deres individuelle behov. Sælger du eksempelvis en Mulberry taske, bør du prøve på at få forbrugeren til selv at opsøge den. De mest succesfulde tøjbrands vil omfavne en blanding af traditionelle og nye medier til at kommunikere en konsistent og autentisk besked på tværs af et væld af medier på en måde, der fanger forbrugerens interesse og skaber langsigtet brandværdi.

Definér din brand fortælling

Før du markedsfører dit brand, er det vigtigt at definere både hvad det er, og hvad det ikke er. Her handler det for det første om at tænke over de vigtigste design og æstetiske træk ved dit brand, dets prisklasse, hvem målgruppen er (køn, alder, interesser og andre måder at beskrive deres livsstil og præferencer). Når dette er blevet gjort, burde du kunne skrive en kort og præcis paragraf om, hvad dit brand står for.

Hvad er dine produkter?

Inden for tøjbranchen er et vigtigt fundament i at have en stærk virksomhed. Produktet er her defineret som en ting eller service, der møder din forbrugers behov eller ønsker. Det er værd at bemærke, at inden for tøjbranchen designes der ofte produkter, som folk ikke ved, at de vil have endnu. Prøv at identificere et ikonisk produkt fra din samling, som bedst formidler din besked. Det kunne for eksempel være en Mulberry taske. Hvilke unikke design eller funktionelle træk, bør du fremhæve? Er der nogen specifik livsstil eller aktivitet, som du ønsker at associere dit produkt eller brand med. Er der nogen specifik person eller ærketype, som glædeligt vil associere med dit brand?

Hvilken pris?

Inden for tøjbranchen refererer pris ikke kun til, hvilken mængde penge der kræves for et produkt, det kan også referere til hvilken værdi, som produktet skaber i forbrugerens sind. Hvor meget kvalitativ værdi får forbrugeren i termer af design og kvalitet?

Hvor sælger du dit produkt?

Hvor du vælger at sælge dit produkt har stor indflydelse på den slags forbrugere, du lykkes med at række ud til, og hvordan dit produkt bliver set. At vælge de rette salgskanaler har stor indflydelse både på dine finansielle resultater og dit brand image. Uanset hvor du sælger, er det vigtigt at have en hjemmeside, der promoverer dit brand. Denne lille investering påvirker i høj grad, hvorvidt du får solgt din Mulberry taske.

Promovering

Hvad angår promovering, er der efterhånden et stort antal af måder at gøre det på. Den mest traditionelle af dem, er reklamer gennem aviser, brochurer, tv, radio og disse dage online. Mens det er forholdsvist dyrt, kan du nå ud til mange folk. En anden effektiv strategi er at have en kendis blive set bruge dit produkt. Med sociale mediers indtog, kan du nu bruge sådanne sider som Instagram eller Pinterest til at fremvise for eksempel dine Mulberry tasker.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her